KINDLE

Ahad, 24 Oktober 2010

SISTEM BERMAZHAB DAN ORANG MELAYU BAH 3

Bagi membolehkan seseorang memeluk ugama islam,adalah mencukupi bagi mereka secara asasnya dengan mengucap kan dua kalimah shahadah.Adalah tidak sukar untuk meyebut "Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang ku sembah melainkan Allah.Dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad saw itu Rasul dan Pesuruh Allah".Namun syarat asas ini amat luas skop perlaksanaannya walaupun kata kata ucapannyanya mudah untuk di sebut dan dilafaskan.Dengan itu telah menjadi wajar dan timbul tanggungjawab orang melayu untuk mengetahui sendiri motif objektif dan matlamat dua kalimah keramat tersebut sebelum mereka melaksanakan apa apa ikatan yang bakal timbul dari persaksian tersebut.

Shahadah adalah rukun Islam yang pertama di wajibkan keatas seorang melayu beragama islam.Ia adalah satu dari lima cabang rukun keislaman yang perlu di buktikan dengan dengan niat dan amalan perbuatan.Nabi Muhammad saw yang sekian lama di sanjung oleh keluarga dan masyarakat baginda di Mekah telah mula dibenci di cemuh dan di pulaukan semata mata bila baginda mula memperjuangkan dua kalimah tersebut (islam) di kalangan mereka.Sebelum baginda menerima wahyunya yang pertama,baginda amat di sanjung oleh seluruh penduduk arab quraisy di Mekah.Kemuncaknya bila baginda di pilih untuk menghakimi suku suku kaum di Mekah dalam perebutan meletakkan  batu "Hajarul Aswad" ke Baitillah.Sanjungan dan kemuliaan yang di berikan mereka kepada baginda atas jasa jasa kebaikan dan pengorbanan baginda selama ini sekelip mata bertukar  menjadi  kejian cemuhan dan penghinaan dari kaum baginda bila memperjuangkan dan  merpertahankan dua kalimah keramat tersebut.

Peristiwa yang berlaku kepada junjungan besar Nabi Muhammad saw itu perlu dijadikan asas persediaan orang melayu kearah memahami betapa besarnya konsep dan falsafah disebalik ucapan shahadah tersebut.Kerana disinilah juga akan berlakunya salah faham menjadi dinding hijab mengelabui mata menyebabkan wujudnya keruntuhan nilai terhadap konsep berugama islam dan pandangan 'individu" dan masyarakatnya terhadap perlaksanaan dan penguatkuasaan dua kalimah yang suci ini.Di ambil satu kes hipotikal bilamana berlakunya keadaan seorang bapa bersetuju untuk membenarkan anak perempuannya mengahwini seorang lelaki yang belum lagi memeluk ugama islam.Bapa tersebut perlu mengambil kira lafas dua kalimah shahadah  oleh bakal menantunya semasa memeluk agama islam sebelum meneruskannya dengan ikatan perkahwinan.Sekurang kurang mempastikan ibubapa dan keluarga bakal menantunya tiada mempunyai ruang membawa semula anak lelaki mereka balik ke ugama asal mereka!

Isu berkaitan pula adalah berhubung dengan kebebasan berugama!Tidak ada paksaan dalam islam! memang tak paksa kerana keinginan untuk berpegang kepada ugama yang sebenar(islam) adalah keinginan yang di kurniakan Tuhan dari mula asal kejadian manusia lagi.Nak paksa apa lagi.Cuma yang menjadi masaalah adalah semua agama menyatakan agama mereka adalah yang benar!.Prinsip kebebasan inilah menyebabkan sibapa  tersebut terpaksa akur dengan permintaan anak perempuannya yang bebas untuk memilih pasangan hidupnya dari mana mana ugama selain dari islam tetapi malang nya tidak terikat untuk untuk memberi faham bakal suami nya itu tentang islam bila lafas dua kalimah shahadah di ucapkan.Oleh itu kebebasan berugama telah dijadikan alasan untuk pasangan yang berlainan ugama meletakkan diri mereka dalam bidang kuasa pentadbiran ugama islam dengan hanya melafaskan dua kalimah shahadah.Jika seorang anak perempuan melayu di benarkan berkahwin dengan seorang lelaki kristian,maka apa yang  lelaki kristian itu perlu lakukan ialah dengan melafaskan dua kalimah shahadah untuk meletakkan dirinya dalam bidang kuasa pentadbiran ugama islam tetapi di masa yang sama menjadi pilihan kepada nya untuk meneruskan amalan amalan kristiannya yang tidak bercanggah dengan islam atau sebaliknya.

Ikatan  perkahwinan sebegini adalah baik untuk perkembangan jenerasi melayu glokal.Namun ia memberi kesan yang mendalam dan berisiko tinggi kepada anak anak yang mungkin lahir dari perhubungan ikatan tersebut.Zuriat mereka  akan terdedah kepada dua cara hidup.Mereka mungkin di pelihara dalam suasana islam atau sebaliknya.Kesan nya tidak ketara jika pasangan tersebut kekal sepanjang hayat mereka dan tempoh pengekalan perhubungan tersebut memberi ruang kepada anak anak mejadi seorang islam yang baik.Tetapi adalah menyedihkan jika berlaku perceraian.Sekiranya hakpenjagaan berpihak kepada ibu yang asalnya islam maka anak tersebut masih lagi bernasib baik.Tetapi apa yang berlaku kepada anak tersebut apabila hak penjagaan terpaksa diberikan kepada bapa yang pada asalnya tidak islam.Kemungkinan perceraian tersebut akan memberi ruang kepada dato nenek sebelah bapanya yang tidak pernah memeluk islam membawa cucu mereka kembali kepada ugama asal bapanya atas pelbagai alasan semata mata menutup sikap kebencian dan penhinaan mereka kepada lafas dua kalimah shahadah.

Adalah mustahil untuk memaksa seseorang melakukan apa yang sebenarnya di kehendaki dan yang sebenarnya yang  ingin dijauhi tanpa pengajaran sebenar beragama dari aulia aulia Allah swt.Ini adalah kerana islam tidak memaksa sesiapa untuk mengamalkannya.Apa yang di sarankan oleh ugama islam adalah dari kehendak semulajadi setiap seorang bernama manusia .Oleh itu setiap manusia yang beragama sudah pasti mengakui hanya terdapat SATU sahaja Tuhan bagi mereka iaitu Allah swt.Semua bangsa di dunia yang menganuti agama yang berbagai juga mempercayai Tuhan mereka yang satu dan ingin melafaskan dan mengamalkan kepercayaan mereka tersebut.Cuma yang berbeza adalah cara lafas dan amalan serta peribadatan mereka mengikuti skop kefahaman mereka yang tersendiri  yang mampu di perolehi mereka dari  nabi nabi mereka.Perlu di sedari oleh orang melayu bahawa Islam adalah inklusif bukan ekslusif dan bersifat "ehsan" dalam mengharungi kehidupan dunia moden.Jika seorang  yang pada asalnya berugama  hindu meninggal dunia sebagai seorang islam dan dengan ketiadaan saudara nya seislam yang ingin menuntut dan mengebumikannnya mengikut cara islam,maka saudaranya yang berugama hindu perlu di beri ruang untuk menghormati kematian nya mengikut ugama asalnya.Orang melayu mengebumikan mayat di liang lahat dan orang hindu membakar mayatnyanya.Kedua dua kaedah itu adalah semata mata atas tujuan yang sama  iaitu untuk menghilangkan bau mayat tersebut dari memudharatkan yang hidup!.Disinilah nampaknya kesucian ugama islam ugama Allah swt yang sebenar.

Imam Shafie pada zamannya telah mentafsirkan setiap ayat alquran dengan membuat rujukan terhadap pengertian ayat ayat lain dalam keseluruhan 30 juzuk isi kandungannya.Kajian yang mendalam telah dibuat megenai setiap daripadanya dalam membentuk pengajaran akidah sebagai pengajaran utama umat akhir zaman.Mampukah orang melayu menuntut ilmu agama sepertimana imam mereka untuk di iktiraf sebagai pengikutnya? Imam Shafie adalah dari jenerasi ketiga Sayidina Ali Karamullahdan di Mekah yang pada masa itu sudah ada perbezaan yang ketara  tahap kefahaman bangsa arab terhadap agama yang mereka anuti yakni islam.Lalu beliau mengambil daya dan initiatif di peringkat akhir umurnya untuk mengeluarkan kitab kitab  sebagai pedoman pengikut pengikutnya termasuk orang melayu.Tujuanya mungkin untuk mengembalikan semula semangat  taat setia dan pengorbanan diri pengikutnya dalam menuntut ilmu ugama sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah saw mula mula menjalankan 13 tahun pertama dakwahnya di Mekah di awal perkembangan islam.

Perubahan nilai yang berlaku kepada tahap kefahaman bermazhab dikalangan orang melayu dalam masyarakat majmuk ini mendesak mereka untuk mendapatkan kefahaman ugama islam yang mendalam.Sebarang percubaan untuk mengubah sesuatu nilai agama harus di selaraskan dengan ketajaman fikiran dan kekuatan orang melayu dalam membaca memeriksa dan memahami setiap ayat ayat suci alquran dan Sunnah Rasulullah.Mengkaji motif dan objektif serta matlamat setiap daripadanya.Memperhitungkan kesan dan akibatnya kepada keseluruhan mayarakat dan negara.Landasan umum bagi mencapai kefahaman tersebut adalah mungkin dari mengetahui KEMENAFAATANNYA (profit) dan KEMUDHARATANNYA(loss) terhadap masyarakat majmuk dan menyampaikan kepada mereka dengan cara yang bijaksana berbekalkan ehsan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan