KINDLE

Khamis, 5 Ogos 2010

SISTEM BERMAZHAB BAH 2

Manusia tidak mampu untuk menjalankan kehidupan di dunia dengan berjaya serta mendapat habuan pahala di atas kemenafaatan yang dapat di beri kannya keatas sesama manusia tanpa kepimpinan anbia anbia.Mereka di KURNIAKAN Allah swt potensi dan bakat untuk menterjemahkan alquran sebagai cara hidup yang sebenarnya mengikuti kehendak semulajadi manusia itu sendiri.Orang melayu dengan itu tiada pilihan selain dari mengikatkan diri dengan mazhab Imam Shafie salah seorang dari aulia Allah di zamannya.Mungkin ada kalanya orang melayu perlu merenung sejauh mana kematangan masing masing dalam menilai kemuliaan Imam Shafie dari segala aspek termasuk hubungan nya dengan Imam imam Mujtahid yang lain seperti Imam Malik Imam Abu Hanifah dan Imam Hambali.Perlukah orang melayu memilih satu dari empat Imam Imam tadi untuk di jadi kan ikutan atau perlukan orang melayu berusaha menyatukan keempat empat mazhab untuk di jadi satu berlandaskan sistem bermazhab yang dipilih iaitu Imam Shafie?

Seorang invidu atau masyarakatnya tidak berupaya untuk memulaukan diri dari perkembangan dunia.Oleh itu segala sebab musabab samaada dari cara cara perhubungan moden atau sebaliknya,apa sahaja yang berlaku ditempat lain mungkin sedikit sebanyak mempengaruhi kehidupan masing masing.Tetapi kebesaran ugama islam telah terbukti dimana bila berada di atas prinsip keagamaan yang tulin,orang melayu dan masyarakatnya akan terhindar  dari mengalami arus proses perubahan nilai seperti apa yang telah berlaku di sebelah barat yang kini telah menolak sistem nilaian mereka yang pada asalnya baik dengan membentuk suatu sistem nilaian baru yang terbalik.Orang melayu dan masyarakatnya bila berpegang dengan suatu nilaian sistem berugama,nilai baik yang ada tidak akan di tolak prisipnya tetapi sebaliknya di dijadikan asas dan benteng dari mengharugi arus perubahan yang terpaksa di hadapi bersama dalam perhubungan moden  tersebut.

Apa sahaja perkataan dan perbuatan Rasulullah saw telah di ambil kira dengan penuh terperinci oleh Imam Shafie.Motif objektif matlamat dan falsafah di sebalik kata kata dan perbuatan Rasulullah swt yang berunsurkan agama bila di fahami oleh Imam Shafie akan di terjemahkannya pula  sebagai panduan keagamaan kepada pengikut pengikutnya..Manakala perkataan dan perbuatan baginda yang lain diserahkan kepada pengikut pengikuytnya samaada untuk di amalkan atau tidak seperti perkara perkara yang merangkumi hidup mati manusia termasuk makan minum pakaian dan sebagainya.Juga hina mulia hancur atau bangun nya sesebuah kerajaan sesuatu masyarakat manusia tersebut.

Sejarah yang di pelajari dari alquran adalah berlainan dari peryataan sejarah dari sumber sumber lain.Sejarah dalam alquran misalnya mementingkan tentang penonjolan satu satu masyarakat di suatu masa tertentu yang menyahut dan yang mengengkari Tuhan dan Rasul yang diturunkanNya kepada mereka..Nama tempat dan latarbelakang sejarah kejadian tersebut mungkin tidak wujud di masa kini.Namun begitu pengajaran yang boleh diambil dari sejarah al quran adalah perwatakan nama tempat kejadian serta latarbelakang nya akan di ambil alih oleh mana mana individu tempat dan masyarakat semasa dan di masa hadapan jika perbuatan dan perlakuan yang dilakukan berketepatan dengan apa yang di catitkan dalam al quran

Sistem nilaian islam mengikut sejarah catitan al quran tidak akan berubah hingga ke akhir zaman atas alasan  alquran telah diterima oleh sejarah perkembangan dunia .Segala isi kandungannya sentiasa boleh digunapakai.Sistem nilaian yang baik dan jahat gambaran dari isi kandungan alquran akan sentiasa wujud pada setiap zaman. Inya terpakai kepada mana mana individu dan masyarakatnya bila dan dimana sahaja mereka berada.Perjuangan dan penentangan keatas kebaikan prisip prisip keagamaan yang tulin akan kelak memberi kesan yang sama kepada individu dan masyarakat nya dari dahulu kini dan yang akan datang bila menetapi apa yang berlaku dalam sejarah catatan alquran

Tiada ulasan:

Catat Ulasan