KINDLE

Khamis, 6 Ogos 2009

PERPECAHAN DALAM MENGEJAR KEBAIKAN

Manusia di gesa untuk menumpukan hanya kepada agama yang betul semasa hidup di dunia ini.Ini adalah semata mata untuk mengelak manusia dari terbahagi kepada dua di hari kemudian iaitu manusia yang engkar dan manusia yang mengerjakan perbuatan baik.Yang menjadi isu bukanlah agama.Dunia mengiktiraf Islam adalah agama Tuhan yang sebenar(AdDin) dan betul.Ahli ahli kitab serta pengikut Nabi Musa(Yahudi) dan Nabi Isa(Kristian) juga mengakui hakikat ini.Isu yang yang timbul adalah perbezaan tafsiran antara pemimpin dan perntafsir agama berhubung dengan ajaran islam,apakah yang baik untuk dilakukan dan bagaimana mengelak dari melakukan perbuatan engkar

Tafsiran berbeza ini telah menjadikan orang islam tidak lagi bersaudara sebagaimana yang di kehendaki oleh Allah swt.Orang islam telah menolak keinginan semulajadi mereka untuk bersaudara.Orang islam bermusuhan sesama sendiri dalam sebuah negara yang majoritinya islam.Permusuhan juga terjadi antara negara negara yang mereka dakwa masing masing sebagai negara islam.

Menolak keinginan semulajadi untuk bersaudara diantara orang melayu atas dasar tafsiran agama yang berbeza telah menebal dan dapat di kesan wujud seawal perkembangan keislaman mereka.Masing masing berusaha untuk membezakan ajaran dan amalan mereka mengikut kefahaman mereka tentang kehendak semulajadi mereka yang di gariskan dalam alquran.Kealpaan pemimpin dan pentafsir ajaran islam dalam mengutamakan persaudaraan adalah semata mata dari dorongan keduniaan mengakibatkan mereka yang alim tidak secocok antara satu sama lain dalam memberi penyampaian dan pengajaran islam

Kesan langsung dari perbezaan ini penganut penganut islam lain yang kurang arif dalam ugama dipaksa untuk membuat pilihan terhadap tafsiran tafsiran berbeza yang telah dikeluarkan oleh pemimpin dan pentafsir islam yang berlainan.Perpecahan bukan sahaja berlaku antara pemimpin dan pentafsir islam malah lebih parah lagi perpecahan yang berlaku diantara penganut islam dibawah pimpinan masing masing dalam memahami dan mengamalkan islam yang diajarkan secara yang berlainan kepada mereka.

Demokrasi bererti pilihan bijak.Pemimpin dan pentafsir islam juga terlibat dalam menggunapakai prinsip demokrasi dalam memberi pendedahan kepada penganut islam di bawah pimpinan mereka masing masing terhadap konflik antara hakikat logik dan kepercayaan mereka terhadap tafsiran mereka yang berlainan tersebut.Hasilnya pemilihan yang dibuat terhadap mana mana tafsiran tersebut berisiko menjadi tidak bijak dan merbahaya kepada diri dan dan negara walaupun tidak menyimpang dari garis panduan asal yang telah ditetapkan oleh alquran.

Akhlak yang baik adalah tumpuan dan keinginan setiap orang melayu yang berugama islam.Malangnya berbagai bagai tafsiran yang berlainan diberikan oleh pemimpin dan pentafsir islam dari sudut amalan dan pengajaran untuk menjadikan seorang melayu itu berakhlak baik dalam mengelakkan diri dari engkar kepada suruhan Tuhan.Material atau kebendaan tidak dapat membentuk akhlak yang baik tetapi sekiranya orang melayu berpegang kepada nilai nilai akhlak yang baik,material dapat digunakan untuk mencapai kebahagiaan tulin.Akhlak bertunjang dari hati.Apa sahaja pengajaran islam yang baik dan betul yang berjaya di sematkan didalam hati semasa mengamalkannya akan mencernakan tahap ketinggian akhlaknya kerana segala saranan atau seruan alquran bukan di luar dari impian dan aspirasi.Malah semuanya adalah kehendak manusia secara semulajadi

Tafsiran berbeza tentang akhlak yang baik telah menjadikan orang melayu islam bermusuh sesama sendiri dalam mempertahankan kebenaran masing masing.Salam faham ini mesti dibetulfahamkan terlebih dahulu sebelum keputusan di ambil untuk bermusuhan.Adakah mungkin terdapatnya dinding penghalang(hijab) yang menjadi punca orang melayu LUPA untuk memahami secara bersama apakah yang sebenarnya yang betul mengenai islam yang ingin di fahami dan di amalkan bagi mencapai kebahagiaan dunia akhirat?Adakah mungkin terdapatnya dinding/hijab bila orang melayu mengambil pengetahuan agama dari peninggalan nenek moyang mereka(resam)?.Adakah mungkin terdapatnya dinding/hijab bila orang melayu mengambil pengetahuan agama berdasarkan kehendak sendiri secara semulajadi.(tabie)?.Adakah terdapat dinding/hijab bila orang melayu mengambil pengetahuan agama dari tafsiran tafsiran yang tidak menetapi sasaran yang di kehendaki oleh Allah swt.(Suul makrifat)?

Salah faham tersebut mampu mempengaruhi pilihan orang melayu dalam penerimaan mereka terhadap ugama islam yang betul agar dapat mencungkil motif dan objektif Nabi Muhammad saw di bangkitkan oleh Allah swt buat memimpin seluruh manusia di atas prinsip kemahuan mereka secara semulajadi.Baginda ditonjolkan dalam alquran sebagai negarawan ulung yang tidak dapat ditandingi bukan sahaja pada zamannya,malah dari awal tamaddun dunia semenjak manusia dijadikan hingga ke hari kiamat.Profesyen baginda adalah memimpin manusia sejagat berpandukan undang undang alquran.Baginda mengajar umatnya untuk menghadapkan diri kearah ugama yang tidak sesat kerana islam adalah ugama yang diciptakan dengan terciptanya manusia oleh Allah swt untuk menerimanya.Oleh itu untuk membetulkan dan meluruskan kefahaman tentang ugama islam,Nabi Muhammad saw telah memerangi habis habisan tiga jenis hijab/dinding tersebut.Alasannya manusia tidak mungkin dapat memperhambakan diri kepada Allah swt dengan sebenar benarnya kerana tiada mempunyai pengetahuan atau kesedaran tentang hijab hijab atau dinding dinding pemisah antara manusia dengan kehendak sebenar Tuhan mereka


Hijab hijab berkait rapat dengan kejadian manusia itu sendiri.Dijadikan Allah swt secara semulajadi ingin mencari kebahagiaan hidup beragama dengan mengikuti jejak langkah pengalaman dan pengajian dari datuk nenek,ingin bersandarkan kepada adat dan resam mereka turun temurun dan sentiasa di dedahkan oleh tafsiran tafsiran agama yang berbeza menimbulkan salah faham,lemah dan kadangkala ternyata terpesong dari kehendak Tuhan.


Orang melayu yang berpegang kepada nilai nilai kerohanian yang betul sebagaimana digariskan dalam alquran akan dapat mencapai kebahagiaan hidup dalam kemewahan beragama.Orang melayu berbekal kan Rahmat Tuhan masih boleh mengasingkan diri dalam satu kawasan yang selamat walaupun tidak memutuskan sama sekali perhubungan dengan dunia luar sepertimana biasa.Kemudahan berkomunikasi tanpa sempadan telah mengakibatkan pencerobohan nilai nilai baharu barat timur utara dan selatan kedalam kehidupan orang melayu yang memerlukan panduan alquran untuk menerimapakai yang baik dan dapat menangkis apa sahaja yang memudharatkan.

Keutamaan yang di berikan kepada nilai nilai material telah mengakibatkan nilai nilai kerohanian yang turun temurun di amalkan tidak lagi membawa kesan kebahagiaan kepada orang melayu.Soalnya adakah nilai nilai nilai kerohanian yang di gariskan Tuhan melalui ayat ayat alquranNya itu telah dapat di tewaskan oleh falsafah kebahagiaan materialistik barat atau nilai kerohanian islam yang di amalkan turun temurun itu tidak lagi bertepatan dengan dengan amalan dari pengajaran islam yang betul.Ini telah menyebabkan keinginan semulajadi orang melayu ditahap yang melampau sehingga membelakangkan prinsip asas ketuhanan akibat dari mengikatkan diri secara kukuh kepada pentafsiran yang tidak menetapi kehendak alquran

Amalan turun temurun mencampuradukkan amalan beragama dengan adat resam akibat salah faham dari tafsiran tafsiran berbagai itu boleh membuatkan orang melayu terjerumus kedalam golongan manusia materialistik bila desakan keinginan semulajadi terhadap material melebihi kehendak semulajadi orang melayu untuk berbakti dan bertakwa kepada Allah swt.Keduniaan dalam perspektif kerohanian adalah orang melayu perlu bersifat materialistik tetapi fikiran nya sentiasa terkawal dari sifat tamak untuk melakukan apa sahaja dalam menambah kekayaan dan harta semata mata.

Materialistik dengan itu tidak boleh lagi menjadi dinding untuk memisahkan antara dunia dan ketuhanan bagi orang melayu.Oleh sifat kemanusiaan orang melayu sahaja yang dapat di jadikan alat untuk memecahkan dinding yang selama ini menyebabkan mereka mengasihi keinginan semulajadi melebihi kasih sayang kepada Allah swt.Miskin dan kaya dengan itu tidak boleh menentukan akidah dan keimanan.Hidup sebagai seorang miskin dan sebagai seorang yang kaya adalah keadaan yang bertentangan dan adalah tidak adil untuk memilih salah satu daripadanya bagi mengukur akidah dan keimanan.Ini adalah kerana dalam situasi tammaddun dunia hari ini untuk menjadikan seseorang itu diiktiraf sebagai pemimpin adalah bergantung kepada kekuatan ilmu dan material yang ada padanya.Tanpa kedua duanya,seorang pemimpin akan kecundang dalam kepimpinannya.Dengan akidah dan iman sahaja seorang pemimpin tidak dapat memerintah negara yang juga memerlukan unsur unsur material.Sayidina Osman ra dan Siti Khtijah adalah contoh jelas betapa perlunya dua gandingan itu dalam mewujudkan pemerintahan yang berkesan.Dengan ilmu dan nilai material yang ada pada mereka islam dapat di perkembaangkan keseluruh dunia.

Sikap materialistik melampau akan menjadikan orang melayu korup dan mengamalkan pemerasan,eksploitasi dan monopoli.Nilai kerohanian yang diterima orang melayu dengan betul sahaja di harap akan melahirkan kepuashatian dan kesederhanaan yakni menghadkan kepada keperluan hidup tertakluk kepada kedudukan masing masing dalam masyarakat dengan mengambil kira suasana,tempat masa dan bagaimana kesederhanaan itu dapat di menafaatkan

Muhammad Jauhari Hashim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan